سایت معرفی بهترین‌ وبلاگ ها : بهترین جای دنیا برای اقامت گزیدن کجاست ؟

سلام

شاید دوست داشتید از فرنگ و دبی و جاهای توپ و خلاصه هرجایی غیر از ایران براتون مینوشتم. اما اگه مطلب زیر رو بخونید پشیمون نمیشید که چرا به این تاپیک سر زدید.

بهترین جای عالم از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی


عطاملك‌ جوینی‌ كه‌ یكی‌ از وزیران‌ دربار هلاكو می‌باشد و كتاب‌ تاریخ‌ جهانگشای‌ او معروف‌است‌ به خواجه نصیرالدین توسی گفت اکنون که ایران در زیر یوغ اجنبی است و هیچ جای نفس کشیدن نیست بهترین جای دنیا برای اقامت گزیدن کجاست ؟ تا از برای رشد و حفظ جان به آنجا در آییم خواجه خنده ایی کرد و گفت بهترین جا ایران است و از برای شخص خود من زادگاهم توس ، شما را دیگر نمی دانم مختارید انتخاب کنید و عزم سفر نمایید عطاملک پاسخ داد برای دانشمندانی نظیر ما بستر آرامش دروازه های باشکوهتری به روی آیندگان خواهد گشود و خواجه به طعنه گفت البته اگر آینده ی باشد ! چرا که فرار اهل خرد ، نفع شخصی عایدشان می کند و در این حال دیار مادری همچنان خواهد سوخت امروز مهمترین وظیفه ما ایستادن و خرد را به کار بردن برای رفع ایستیلای اجنبی است و اگر این کار نتوانیم دیگر فایده ایی برای زنده بودن نمی بینم .
ارد بزرگ اندیشمند و متفکر برجسته کشورمان می گوید : آنکه به سرنوشت میهن و مردم سرزمین خویش بی انگیزه است ارزش یاد کردن ندارد .
عطاملک جوینی در حالی که به زمین می نگریست به خواجه نصیر الدین توسی گفت برای من بزرگترین نعمت همین است که در کنار آزاده مردی همچون شما هستم .


برگرفته از :

http://dbest.ir/post/34





نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

The key to great secrets is not in a little depth. -The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani

انجمن اینترنتی جوانان شهر دشتی : سخنی از بزرگان

سایت جامعه مجازی iran20 : کورش کیست؟